Communicatie en informatievoorziening
Na de toewijzing van 152 asielzoekers heeft de raad de uitgangspunten voor de opvang ervan vastgesteld, inclusief de wijze van participatie van inwoners. Op basis van dit raadsbesluit, hebben we in maart alle inwoners uitgenodigd voor gespreksavonden. Dit is de fase geweest (fase 1) waarin de opvanglocaties nog niet bekend waren. Voor fase 2 (september), na de bekendmaking van de locaties, zijn we - conform het raadsbesluit - in gesprek gegaan met direct omwonenden om hun vragen en zorgen te inventariseren. Dit heeft geleid tot de vragenlijst die u hier ziet.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
Als gemeente proberen wij zoveel mogelijk rekening te houden met alle groepen binnen de gemeenschap, niet specifiek met één groep, zoals de gereformeerde gemeenschap. Wij streven ernaar om misverstanden te voorkomen door open te staan voor alle vragen en deze zo goed mogelijk te beantwoorden. Neem gerust contact met ons op via 0343 595 595; we zijn er om u te helpen.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
Net als de omwonenden zijn alleen ondernemers uit de directe omgeving van de locatie uitgenodigd voor de gespreksavonden, omdat zij het dichtst betrokken zijn bij de locatie en vaak specifieke vragen en zorgen hebben. Alle andere inwoners konden in het gemeentenieuws lezen over de keuze van de locatie. De avonden hebben ongeveer 500 vragen opgeleverd, waarvan er ca. 140 uniek waren, waardoor we nu een goed beeld hebben van wat er speelt in de samenleving. Volgens de wet moeten wij opvang bieden, dus de gesprekken gaan niet over óf er opvang komt, maar over wat er leeft en waar we rekening mee kunnen houden, kortom: hoe we de opvang zo goed mogelijk kunnen doen. We hebben nog niet alle informatie, omdat diverse onderzoek voor de locaties nog uitgevoerd moeten worden. We informeren u via de nieuwsbrief als er ontwikkelingen zijn.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
De splitsing was bedoeld om de opkomst te laten passen bij de capaciteit die voorhanden was: de beschikbare ruimte en de hoeveelheid aanwezige gespreksleiders. Op alle avonden is dezelfde informatie gedeeld: ‘dit zijn de beoogde locaties’ met de vervolgvraag: waar moeten we rekening mee houden op gebied van veiligheid, leefbaarheid, integratie en communicatie. De boodschap ‘dit zijn de beoogde locaties’ stond voor iedereen ook gepubliceerd in het gemeentenieuws. De avonden stonden daaropvolgend in het teken van gesprekken om goed te luisteren naar wat er leeft onder de inwoners.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
Om informatie snel te verspreiden nadat de gemeente deze van de provincie had ontvangen, is er een selectie gemaakt van direct omwonenden voor de gespreksavonden. Medewerkers van de gemeente hebben de brieven persoonlijk afgeleverd.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
Bij een selectie zijn er altijd grenzen; dit betekent dat het altijd zo is, dat de ene woning wel binnen de selectie valt en een brief ontvangt, terwijl de woning ernaast niet geselecteerd kan zijn.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
De Spreidingswet legt deze opdracht op aan gemeenten, die verplicht zijn om de wet na te leven. Voor kleine gemeenten, waar vaak sprake is van beperkingen door andere wet- en regelgeving, is het een uitdaging om geschikte locaties te vinden. Omdat het een wettelijke verplichting betreft, is er geen ruimte om inwoners te vragen of zij hiermee instemmen; de wet moet simpelweg worden uitgevoerd.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
De Spreidingswet legt deze opdracht op aan gemeenten, die verplicht zijn om de wet na te leven. Voor kleine gemeenten, waar vaak sprake is van beperkingen door andere wet- en regelgeving, is het een uitdaging om geschikte locaties te vinden. Omdat het een wettelijke verplichting betreft, is er geen ruimte om inwoners te vragen of zij hiermee instemmen; de wet moet simpelweg worden uitgevoerd.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
Sneller dan dit was niet mogelijk. Nadat de Provincie aangaf dat zij de locaties haalbaar achtte, hebben we de gemeenteraad daarvan op de hoogte gebracht en is het vervolgtraject afgestemd. Pas daarna konden we de grondeigenaren van de beoogde locaties in kennis stellen en nadat die gesprekken gevoerd waren, hebben we direct brieven bezorgd bij de direct omwonenden.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
De antwoorden worden gepresenteerd in de digitale nieuwsbrief en op de website. Later in het proces, naar verwachting in het voorjaar van 2025, is er gelegenheid om mee te denken over een nog op te stellen stedenbouwkundig plan.
Update 24 april 2025:
De inbreng van bewoners is verzameld en gedeeld via de website en de digitale nieuwsbrief. Deze input is meegenomen in gesprekken met de provincie en heeft bijgedragen aan het besluit om het aantal woningen in De Geer III uit te breiden van 530 naar 663, waarvan 23 bestemd zijn voor asielzoekers of statushouders. Daarmee is rekening gehouden met de zorgen van bewoners dat opvang niet ten koste mag gaan van woningen voor reguliere woningzoekenden.
Bij Sluis Noord wordt momenteel een groep Oekraïense ontheemden opgevangen. Hier liggen in de buurt geen noemenswaardige bezwaren. De buurt had wel bezwaar tegen het neerzetten van definitieve woningen voor andere (reguliere) woningzoekenden. Hoewel de raad heeft besloten om hier toch woningbouw mogelijk te maken, is wel gekeken om zoveel mogelijk andere bezwaren weg te nemen. Daar waar mogelijk is dit ook de gemeentelijke insteek bij andere ontwikkellocaties.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.
De raad is belangrijk in dit proces. De onderwerpen waar de raadsvergaderingen over gaan worden elke week gepubliceerd in 't Groentje. Deze vergaderingen zijn ook online(Verwijst naar een externe website) te volgen.
Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.