Locatie, bouwproces, infrastructuur

De Spreidingswet vraagt om (relatief) snelle opvang voor asielzoekers. Uitbreiding van locatie ’t Kleine Ros in De Geer III zal te veel tijd vergen aangezien de ontwikkeling daar in totaliteit moet worden overeengekomen met meerdere ontwikkelende partijen. Daarnaast zal realisatie daar ten koste gaan van het aantal te bouwen woningen voor reguliere woningzoekenden in De Geer III. De locatie Zuidwijk biedt ons de kans om extra woningen te realiseren. Extra woningen toevoegen is juist een van de door de gemeenteraad op 19 maart 2024 vastgestelde uitgangspunten. Los daarvan is de locatie Zuidwijk ingebracht in het Provinciaal Programma Wonen en Werken en kan deze niet binnen afzienbare tijd gewijzigd worden.

Zowel De Geer III als Zuidwijk zijn in onze Omgevingsvisie (2021) en daarvoor al in onze Structuurvisie (2010) aangewezen als zoeklocatie voor woningbouw.

In de studie voor de locatiekeuze voor De Geer III of Zuidwijk als volgende grote uitbreidingslocatie voor Wijk bij Duurstede heeft de gemeenteraad gekozen voor De Geer III. Dat betekent niet dat er in Zuidwijk nooit woningen zullen komen. Het is in de door de gemeenteraad vastgestelde Omgevingsvisie nog altijd een zoeklocatie voor woningbouw. Het is zeker denkbaar dat Zuidwijk richting de afronding van De Geer III als volgende woningbouwlocatie in beeld komt.

Wij gaan ervan uit, dat we het speelveldje ergens in het gebied een nieuwe plek kunnen geven. Mogelijk ook met een iets andere inrichting als daar vanuit de omgeving behoefte aan is.

In De Geer III worden geen asielzoekers gehuisvest, in de huidige flexwoningen op ’t Kleine Ros, wonen wel statushouders. Het ligt voor de hand dat met de toekomstige woningbouw in De Geer III statushouders worden gehuisvest om aan onze taakstelling te voldoen.

In de Hof van Langbroeck zijn 21 woningen gebouwd, waarvan de laatste in 2022 in gebruik is genomen. In Oranjehof zijn 133 woningen gerealiseerd, met de laatste opleveringen in 2022. Vanuit de gemeente zijn we eerder gestart met de ontwikkeling van woningbouw op de huidige Volkstuinlocatie, waar we verwachten ongeveer 50 woningen te kunnen realiseren. De provincie staat echter niet toe dat we buiten het stedelijk gebied – voorheen bekend als de rode contour – woningen mogen bouwen. In het kader van de opgave om asielzoekers op te vangen, hebben we nu de kans om, door instemming van de provincie, op de locatie Boomgaard II (buitenstedelijk gebied) wel 30 extra woningen te bouwen naast de geplande 50 op de Volkstuinlocatie.

Het gebied wordt ontsloten via de Bernhardlaan. 

Mogelijk kan er een ontsluiting voor hulpdiensten worden gerealiseerd via de toegangsweg naar het naastgelegen garagebedrijf. Dit idee moet worden besproken met alle betrokken partijen om te kijken of het haalbaar is en voldoet aan de veiligheidsnormen.

Eerst moet vanuit de provincie (door het vaststellen van het Provinciaal Programma Wonen en Werken, naar verwachting in april 2025) duidelijk worden dat de bouw door hen wordt toegestaan. We verwachten vanaf april/mei 2025 aan een Stedenbouwkundig plan (waarin staat wat waar komt) te gaan werken. Zodra we daar meer zicht op krijgen gaan we weer met direct omwonenden in gesprek. Hoe de woningen uit dat Stedenbouwkundig plan eruit gaan zien wordt in een volgende fase meer duidelijk. Momenteel wordt gedacht aan woningen met maximaal drie lagen. Ook hierover gaan we met direct omwonenden in gesprek. In de praktijk zullen die gesprekken over het Stedenbouwkundig plan en de woningtypes waarschijnlijk door elkaar heen gaan lopen. Via de nieuwsbrief delen wij informatie wanneer beschikbaar. U kunt zich hierop abonneren.

Er is op dit moment nog geen Stedenbouwkundig plan met een mogelijke invulling van de locatie. Voordat er sprake is van een definitief bouwplan wordt eerst met de direct omwonenden gesproken over concepten van een bouwplan. Een omgevingsvergunning voor een bouwplan kan pas verleend worden als de provincie deze locatie heeft opgenomen in het Provinciaal Programma Wonen en Werken. Verwacht wordt dat een ontwerp daarvan in december wordt vastgesteld door de provincie Utrecht. Vaststelling van dit programma vindt naar verwachting in april 2025 plaats. Daarna wordt aan een Stedenbouwkundig plan gewerkt en gaan we met direct omwonenden in gesprek. Ook de gemeenteraad moet nog instemmen met de procedure om een omgevingsvergunning te verlenen. Dit maakt dat een omgevingsvergunning naar verwachting in het najaar van 2025 verleend kan worden.

We verwachten dat de bouw van de woningen op zijn vroegst eind 2025 kan starten en deze dan midden 2026 in gebruik kunnen worden genomen. Voordat er gebouwd kan worden moet een omgevingsvergunning verleend zijn. Ook moet de grond zijn aangekocht. Op dit moment gaan wij ervan uit, dat de woningen door woningstichting Nabij Wonen worden gebouwd en voor een periode van 10 jaar aan het COA worden verhuurd. Ook met die partijen moet overeenstemming zijn bereikt voordat de woningen gebouwd kunnen worden.

In nog te sluiten overeenkomsten tussen gemeente, het COA en (naar verwachting) woningstichting Nabij Wonen wordt vastgelegd dat de opvang van asielzoekers na 10 jaar eindigt. Daarna kan Nabij Wonen deze verhuren of verkopen aan reguliere woningzoekenden.

Hierover moeten wij nog afspraken maken met het COA en (naar verwachting) woningcorporatie Nabij Wonen. Ons (door de gemeenteraad vastgestelde) uitgangspunt daarbij is, dat woningen die (tijdelijk) niet nodig zijn voor opvang van asielzoekers ingezet worden voor spoedzoekers.

We gaan er vooralsnog vanuit dat de sloot die grenst aan de woningen langs de Margrietlaan niet wordt aangepast.

De raad heeft uitgangspunten vastgesteld en een van de uitgangspunten omschrijft dat de raad de voorkeur heeft om het aantal op te vangen asielzoekers te spreiden over onze drie kernen.

De locaties De Boomgaard II en Zuidwijk voldoen aan de uitgangspunten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Daarnaast is ons van beide locaties bekend, dat de eigenaren bereid zijn om deze te verkopen. Dit maakt dat de locaties ook beschikbaar zullen zijn.

Vooruitlopend op de Spreidingswet hebben wij een eerste verkenning gedaan. Daar zijn meerdere mogelijke locaties in beeld gebracht, waaronder een paar plekken op het water waar wij hebben geprobeerd om een asielschip te laten aanmeren. Dit bleek niet mogelijk. De participatieavonden in maart leverden de gemeente het beeld op, dat inwoners van mening zijn dat er niet alleen gewerkt moet worden aan huizen voor asielzoekers, maar ook voor eigen inwoners. Dat maakt dat wij onze gedachten hebben verlegd naar gecombineerde woonlocaties. Met als voorbeeld Plan Utrecht(Verwijst naar een externe website). In onze Omgevingsvisie (2021), zijn meerdere zoeklocaties voor woningbouw opgenomen. Voor Langbroek gaat het -naast de Volkstuinlocatie- om de locatie De Boomgaard II en voor Wijk bij Duurstede om de locatie Zuidwijk (naast De Geer III). 

Andere locaties kunnen niet in overweging worden genomen. Dit heeft te maken met de verplichting om op korte termijn opvang voor asielzoekers te realiseren, binnen de kaders die de gemeenteraad heeft vastgesteld. Daarnaast staat de provincie Utrecht alleen toe dat er buiten het stedelijk gebied (voorheen de rode contour) permanente woningen worden gebouwd als deze opgenomen zijn in het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW). Afgelopen zomer (2024) is het proces van actualisatie van het huidige PPWW gestart. Gedeputeerde Staten hebben 10 december jl. het ontwerp-PPWW vastgesteld. Op de website van de provincie kunt u daar meer informatie(Verwijst naar een externe website) over vinden. Gedeputeerde Staten zullen naar verwachting in april 2025 het (definitieve) PPWW vaststellen. In dit proces is het niet meer mogelijk om nieuwe locaties toe te voegen. 

Als we voor die optie hadden gekozen, zouden de benodigde 8 woningen binnen het maximum van 50 te bouwen woningen op de Volkstuinlocatie vallen. Door te kiezen voor Gecombineerd Wonen, kunnen we zowel 50 woningen op de Volkstuinlocatie realiseren als circa 16 extra woningen voor reguliere woningzoekenden in De Boomgaard II. Naast die 16 woningen worden er 8 woningen gereserveerd voor de opvang van asielzoekers. Na 10 jaar komen ook deze woningen beschikbaar voor reguliere woningzoekenden.

Wij verwachten dit niet. Voor de Volkstuinlocatie is er nog geen stedenbouwkundig plan. Daarnaast verwachten we dat de tijd voor de omgevingsvergunning voor het bouwen op De Boomgaard II niet wezenlijk verschilt van die voor de Volkstuinen.

De woningen die gebruikt worden voor de opvang van asielzoekers komen na 10 jaar beschikbaar voor reguliere woningzoekenden. De overige woningen zijn direct voor reguliere woningzoekenden beschikbaar. Wij verwachten niet dat de behoefte aan woningen binnen afzienbare tijd afneemt. Daarnaast heeft de woningcorporatie aangegeven dat het voor hen (financieel) niet haalbaar is als er woningen worden neergezet die maar 10 jaar zullen blijven staan. 

De provincie Utrecht heeft in het ontwerp van het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW) opgenomen dat extra woningbouw alleen wordt toegestaan als ook asielzoekers worden opgevangen. Als de spreidingswet ongedaan wordt gemaakt is de kans groot dat ook de woningen voor lokale woningzoekenden er niet komen.

Wij zijn als gemeente niet toegerust op het bouwen en verhuren van woningen. 

Dit antwoord volgt en wordt afgestemd met het COA.

Om te mogen bouwen is er een omgevingsvergunning nodig. De basis daarvoor is een Stedenbouwkundig plan. Wij verwachten in het voorjaar van 2025 met de direct omwonenden in gesprek te gaan over het concept. 

Een omgevingsvergunning Bouwen kunnen wij pas verlenen nadat de provincie het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW) heeft vastgesteld. In december 2024 is het ontwerp PPWW vastgesteld. Wij verwachten dat het definitieve PPWW in april 2025 wordt vastgesteld door de provincie. Pas daarna zetten wij alle noodzakelijke onderzoeken in gang. Een omgevingsvergunning Bouwen kan daarmee naar verwachting in het najaar van 2025 verleend worden. 

Op dit moment gaan we uit van het verlenen daarvan op basis van een BuitenPlanseOmgevingsplanActiviteit (BOPA). Dat leggen we ook voor als te nemen besluit aan de gemeenteraad. We publiceren dan eerst een ontwerpbesluit waar zienswijzen op kunnen worden ingebracht. Daarna nemen we een definitief besluit, daartegen kan in beroep  worden gegaan. En in aanvulling daarop een voorlopige voorziening worden aangevraagd. Tegen die tijd geven wij in publicaties aan hoe dat werkt. Na het verlenen van de omgevingsvergunning wordt gestart met het bouwen van woningen. Tegen die tijd worden ook alle nutsvoorzieningen (elektra, telefonie, data, water en riolering) aangebracht. De snelheid waarmee woningen worden gebouwd hangt ook sterk af van de manier van bouwen. Hierin moeten nog keuzes worden gemaakt.