Locatie, bouwproces, infrastructuur

De Spreidingswet vraagt om (relatief) snelle opvang voor asielzoekers. Uitbreiding van locatie ’t Kleine Ros in De Geer III zal te veel tijd vergen aangezien de ontwikkeling daar in totaliteit moet worden overeengekomen met meerdere ontwikkelende partijen. Daarnaast zal realisatie daar ten koste gaan van het aantal te bouwen woningen voor reguliere woningzoekenden in De Geer III. De locatie Zuidwijk biedt ons de kans om extra woningen te realiseren. Extra woningen toevoegen is juist een van de door de gemeenteraad op 19 maart 2024 vastgestelde uitgangspunten. Los daarvan is de locatie Zuidwijk ingebracht in het Provinciaal Programma Wonen en Werken en kan deze niet binnen afzienbare tijd gewijzigd worden.

Update 24 april 2025:

Nee, er wordt geen clustering gemaakt van de locatie Het Kleine Ros met nieuwe asielopvang. Op 22 april 2025 besloot de provincie dat de bouw van woningen voor asielzoekers in De Geer III niet ten koste hoeft te gaan van het aantal woningen voor reguliere woningzoekenden. De woningen komen elders binnen de locatie De Geer III.

Zowel De Geer III als Zuidwijk zijn in onze Omgevingsvisie (2021) en daarvoor al in onze Structuurvisie (2010) aangewezen als zoeklocatie voor woningbouw.

In de studie voor de locatiekeuze voor De Geer III of Zuidwijk als volgende grote uitbreidingslocatie voor Wijk bij Duurstede heeft de gemeenteraad gekozen voor De Geer III. Dat betekent niet dat er in Zuidwijk nooit woningen zullen komen. Het is in de door de gemeenteraad vastgestelde Omgevingsvisie nog altijd een zoeklocatie voor woningbouw. Het is zeker denkbaar dat Zuidwijk richting de afronding van De Geer III als volgende woningbouwlocatie in beeld komt.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Wij gaan ervan uit, dat we het speelveldje ergens in het gebied een nieuwe plek kunnen geven. Mogelijk ook met een iets andere inrichting als daar vanuit de omgeving behoefte aan is.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

In De Geer III worden geen asielzoekers gehuisvest, in de huidige flexwoningen op ’t Kleine Ros, wonen wel statushouders. Het ligt voor de hand dat met de toekomstige woningbouw in De Geer III statushouders worden gehuisvest om aan onze taakstelling te voldoen.

Update 24 april 2025:

Asielzoekers

Door nieuwe inzichten na gesprekken met de provincie is besloten om in het nieuwbouwtraject opvang voor asielzoekers mee te nemen in De Geer III. Hierdoor zijn de plannen voor opvanglocaties in Langbroek en Zuidwijk (Wijk bij Duurstede) van de baan. Dit naar aanleiding van een besluit van de provincie d.d. 22 april 2025 dat de bouw van woningen voor asielzoekers in De Geer III niet ten koste hoeft te gaan van het aantal woningen voor reguliere woningzoekenden. 

Door de opvang van asielzoekers te combineren met reguliere woningbouw (Plan Utrecht) kunnen daarmee 72 extra woningen in De Geer III worden gebouwd. Daarvan zijn er 23 voor de eerste 10 jaar bedoeld voor de opvang van asielzoekers. Daarna worden dat sociale huurwoningen. Door te kiezen voor De Geer III komt de opvang voor asielzoekers wat verder weg van direct omwonenden te liggen, waarbij Openbaar Vervoer en voorzieningen binnen redelijke afstand liggen.

Statushouders

Verder bepaalt de Rijksoverheid elk half jaar het aantal statushouders dat elke gemeente moet huisvesten: dat is de gemeentelijke taakstelling. Daarmee kan het zijn dat er t.z.t. ook statushouder worden gehuisvest in De Geer III.

In de Hof van Langbroeck zijn 21 woningen gebouwd, waarvan de laatste in 2022 in gebruik is genomen. In Oranjehof zijn 133 woningen gerealiseerd, met de laatste opleveringen in 2022. Vanuit de gemeente zijn we eerder gestart met de ontwikkeling van woningbouw op de huidige Volkstuinlocatie, waar we verwachten ongeveer 50 woningen te kunnen realiseren. De provincie staat echter niet toe dat we buiten het stedelijk gebied – voorheen bekend als de rode contour – woningen mogen bouwen. In het kader van de opgave om asielzoekers op te vangen, hebben we nu de kans om, door instemming van de provincie, op de locatie Boomgaard II (buitenstedelijk gebied) wel 30 extra woningen te bouwen naast de geplande 50 op de Volkstuinlocatie.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Het gebied wordt ontsloten via de Bernhardlaan. 

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Mogelijk kan er een ontsluiting voor hulpdiensten worden gerealiseerd via de toegangsweg naar het naastgelegen garagebedrijf. Dit idee moet worden besproken met alle betrokken partijen om te kijken of het haalbaar is en voldoet aan de veiligheidsnormen.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Eerst moet vanuit de provincie (door het vaststellen van het Provinciaal Programma Wonen en Werken, naar verwachting in april 2025) duidelijk worden dat de bouw door hen wordt toegestaan. We verwachten vanaf april/mei 2025 aan een Stedenbouwkundig plan (waarin staat wat waar komt) te gaan werken. Zodra we daar meer zicht op krijgen gaan we weer met direct omwonenden in gesprek. Hoe de woningen uit dat Stedenbouwkundig plan eruit gaan zien wordt in een volgende fase meer duidelijk. Momenteel wordt gedacht aan woningen met maximaal drie lagen. Ook hierover gaan we met direct omwonenden in gesprek. In de praktijk zullen die gesprekken over het Stedenbouwkundig plan en de woningtypes waarschijnlijk door elkaar heen gaan lopen. Via de nieuwsbrief delen wij informatie wanneer beschikbaar. U kunt zich hierop abonneren.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Er is op dit moment nog geen Stedenbouwkundig plan met een mogelijke invulling van de locatie. Voordat er sprake is van een definitief bouwplan wordt eerst met de direct omwonenden gesproken over concepten van een bouwplan. Een omgevingsvergunning voor een bouwplan kan pas verleend worden als de provincie deze locatie heeft opgenomen in het Provinciaal Programma Wonen en Werken. Verwacht wordt dat een ontwerp daarvan in december wordt vastgesteld door de provincie Utrecht. Vaststelling van dit programma vindt naar verwachting in april 2025 plaats. Daarna wordt aan een Stedenbouwkundig plan gewerkt en gaan we met direct omwonenden in gesprek. Ook de gemeenteraad moet nog instemmen met de procedure om een omgevingsvergunning te verlenen. Dit maakt dat een omgevingsvergunning naar verwachting in het najaar van 2025 verleend kan worden.

Update 24 april 2025:

Op 22 april 2025 besloot de provincie in het Provinciaal Programma Wonen en Werken dat de bouw van woningen voor asielzoekers niet langer gaat plaatsvinden op de Boomgaard II te Langbroek en Zuidwijk Wijk bij Duurstede, maar in De Geer III Door de opvang onderdeel te maken van de nieuwe woonwijk De Geer III komt deze op zo’n 250 meter afstand te liggen van de dichtst bij gelegen woning. Wij vinden het niet zinvol om met bewoners die op dergelijke afstand of meer wonen in gesprek te gaan over een stedenbouwkundig plan of bouwplan. Daar hebben zij immers nauwelijks zicht op. Voor het verlenen van de omgevingsvergunning is de instemming van de gemeenteraad nodig. Wij verwachten nog steeds in het najaar van 2025 een omgevingsvergunning te verlenen.

We verwachten dat de bouw van de woningen op zijn vroegst eind 2025 kan starten en deze dan midden 2026 in gebruik kunnen worden genomen. Voordat er gebouwd kan worden moet een omgevingsvergunning verleend zijn. Ook moet de grond zijn aangekocht. Op dit moment gaan wij ervan uit, dat de woningen door woningstichting Nabij Wonen worden gebouwd en voor een periode van 10 jaar aan het COA worden verhuurd. Ook met die partijen moet overeenstemming zijn bereikt voordat de woningen gebouwd kunnen worden.

Update 24 april 2025:

Nu het gecombineerde woonproject door besluit van de provincie op 22 april jl. in De Geer III is voorzien moet eerst de exacte plek bepaald worden en een bouwplan gemaakt. Daarna start de procedure voor het aanvragen van de omgevingsvergunning en het uitvoeren van de benodigde onderzoeken. 

Naar verwachting kunnen de eerste woningen op z’n vroegst eind 2026, begin 2027 orden opgeleverd.

In nog te sluiten overeenkomsten tussen gemeente, het COA en (naar verwachting) woningstichting Nabij Wonen wordt vastgelegd dat de opvang van asielzoekers na 10 jaar eindigt. Daarna kan Nabij Wonen deze verhuren of verkopen aan reguliere woningzoekenden.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Hierover moeten wij nog afspraken maken met het COA en (naar verwachting) woningcorporatie Nabij Wonen. Ons (door de gemeenteraad vastgestelde) uitgangspunt daarbij is, dat woningen die (tijdelijk) niet nodig zijn voor opvang van asielzoekers ingezet worden voor spoedzoekers.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

We gaan er vooralsnog vanuit dat de sloot die grenst aan de woningen langs de Margrietlaan niet wordt aangepast.

Update 24 april 2025:

Nu het gecombineerde woonproject in De Geer III is voorzien, is bovenstaande niet langer van toepassing.

De raad heeft uitgangspunten vastgesteld en een van de uitgangspunten omschrijft dat de raad de voorkeur heeft om het aantal op te vangen asielzoekers te spreiden over onze drie kernen.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

De locaties De Boomgaard II en Zuidwijk voldoen aan de uitgangspunten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Daarnaast is ons van beide locaties bekend, dat de eigenaren bereid zijn om deze te verkopen. Dit maakt dat de locaties ook beschikbaar zullen zijn.

Update 24 april 2025:

Nu het gecombineerde woonproject bij provinciaal besluit in De Geer III is voorzien, is bovenstaande niet langer van toepassing.

Vooruitlopend op de Spreidingswet hebben wij een eerste verkenning gedaan. Daar zijn meerdere mogelijke locaties in beeld gebracht, waaronder een paar plekken op het water waar wij hebben geprobeerd om een asielschip te laten aanmeren. Dit bleek niet mogelijk. De participatieavonden in maart leverden de gemeente het beeld op, dat inwoners van mening zijn dat er niet alleen gewerkt moet worden aan huizen voor asielzoekers, maar ook voor eigen inwoners. Dat maakt dat wij onze gedachten hebben verlegd naar gecombineerde woonlocaties. Met als voorbeeld Plan Utrecht(Verwijst naar een externe website). In onze Omgevingsvisie (2021), zijn meerdere zoeklocaties voor woningbouw opgenomen. Voor Langbroek gaat het -naast de Volkstuinlocatie- om de locatie De Boomgaard II en voor Wijk bij Duurstede om de locatie Zuidwijk (naast De Geer III). 

Update 24 april 2025:

Op 22 april 2025 besloot de provincie in het Provinciaal Programma Wonen en Werken dat de bouw van woningen voor asielzoekers niet langer gaat plaatsvinden op de Boomgaard II te Langbroek en Zuidwijk Wijk bij Duurstede, maar in De Geer III. De gedachten over gecombineerde woonlocaties met Plan Utrecht(Verwijst naar een externe website) als voorbeeld blijven onveranderd.

Andere locaties kunnen niet in overweging worden genomen. Dit heeft te maken met de verplichting om op korte termijn opvang voor asielzoekers te realiseren, binnen de kaders die de gemeenteraad heeft vastgesteld. Daarnaast staat de provincie Utrecht alleen toe dat er buiten het stedelijk gebied (voorheen de rode contour) permanente woningen worden gebouwd als deze opgenomen zijn in het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW). Afgelopen zomer (2024) is het proces van actualisatie van het huidige PPWW gestart. Gedeputeerde Staten hebben 10 december jl. het ontwerp-PPWW vastgesteld. Op de website van de provincie kunt u daar meer informatie(Verwijst naar een externe website) over vinden. Gedeputeerde Staten zullen naar verwachting in april 2025 het (definitieve) PPWW vaststellen. In dit proces is het niet meer mogelijk om nieuwe locaties toe te voegen. 

Update 24 april 2025:

Nee, door nieuwe inzichten na gesprekken tussen de gemeente en de provincie, heeft de provincie op 22 april jl. besloten om gecombineerd wonen toch in De Geer III toe te staan zonder dat dit ten koste gaat van het aantal te bouwen woningen daar. Daarom zijn de plannen voor opvanglocaties in Langbroek en Zuidwijk (Wijk bij Duurstede) van de baan. 

Als we voor die optie hadden gekozen, zouden de benodigde 8 woningen binnen het maximum van 50 te bouwen woningen op de Volkstuinlocatie vallen. Door te kiezen voor Gecombineerd Wonen, kunnen we zowel 50 woningen op de Volkstuinlocatie realiseren als circa 16 extra woningen voor reguliere woningzoekenden in De Boomgaard II. Naast die 16 woningen worden er 8 woningen gereserveerd voor de opvang van asielzoekers. Na 10 jaar komen ook deze woningen beschikbaar voor reguliere woningzoekenden.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Wij verwachten dit niet. Voor de Volkstuinlocatie is er nog geen stedenbouwkundig plan. Daarnaast verwachten we dat de tijd voor de omgevingsvergunning voor het bouwen op De Boomgaard II niet wezenlijk verschilt van die voor de Volkstuinen.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

De woningen die gebruikt worden voor de opvang van asielzoekers komen na 10 jaar beschikbaar voor reguliere woningzoekenden. De overige woningen zijn direct voor reguliere woningzoekenden beschikbaar. Wij verwachten niet dat de behoefte aan woningen binnen afzienbare tijd afneemt. Daarnaast heeft de woningcorporatie aangegeven dat het voor hen (financieel) niet haalbaar is als er woningen worden neergezet die maar 10 jaar zullen blijven staan. 

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

De provincie Utrecht heeft in het ontwerp van het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW) opgenomen dat extra woningbouw alleen wordt toegestaan als ook asielzoekers worden opgevangen. Als de spreidingswet ongedaan wordt gemaakt is de kans groot dat ook de woningen voor lokale woningzoekenden er niet komen.

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Wij zijn als gemeente niet toegerust op het bouwen en verhuren van woningen. 

Naar aanleiding van het provinciaal besluit van 22 april jl. zijn de plannen gewijzigd. De informatie in dit antwoord kan daardoor (deels) zijn aangepast. U leest hier over de gewijzigde situatie.

Om te mogen bouwen is er een omgevingsvergunning nodig. De basis daarvoor is een Stedenbouwkundig plan. Wij verwachten in het voorjaar van 2025 met de direct omwonenden in gesprek te gaan over het concept. 

Een omgevingsvergunning Bouwen kunnen wij pas verlenen nadat de provincie het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW) heeft vastgesteld. In december 2024 is het ontwerp PPWW vastgesteld. Wij verwachten dat het definitieve PPWW in april 2025 wordt vastgesteld door de provincie. Pas daarna zetten wij alle noodzakelijke onderzoeken in gang. Een omgevingsvergunning Bouwen kan daarmee naar verwachting in het najaar van 2025 verleend worden. 

Op dit moment gaan we uit van het verlenen daarvan op basis van een BuitenPlanseOmgevingsplanActiviteit (BOPA). Dat leggen we ook voor als te nemen besluit aan de gemeenteraad. We publiceren dan eerst een ontwerpbesluit waar zienswijzen op kunnen worden ingebracht. Daarna nemen we een definitief besluit, daartegen kan in beroep  worden gegaan. En in aanvulling daarop een voorlopige voorziening worden aangevraagd. Tegen die tijd geven wij in publicaties aan hoe dat werkt. Na het verlenen van de omgevingsvergunning wordt gestart met het bouwen van woningen. Tegen die tijd worden ook alle nutsvoorzieningen (elektra, telefonie, data, water en riolering) aangebracht. De snelheid waarmee woningen worden gebouwd hangt ook sterk af van de manier van bouwen. Hierin moeten nog keuzes worden gemaakt. 

Update 24 april 2025:

Op 22 april 2025 heeft de provincie het Provinciaal Programma Wonen en Werken vastgesteld. Dat betekent dat nu kan worden gestart met het maken van een bouwplan en alle noodzakelijke onderzoeken in gang kunnen worden gezet. Een omgevingsvergunning Bouwen kan daarmee naar verwachting in het voorjaar van 2026 verleend worden. 

Op dit moment gaan we uit van het verlenen daarvan op basis van een BuitenPlanseOmgevingsplanActiviteit (BOPA). Dat leggen we ook voor als te nemen besluit aan de gemeenteraad. We publiceren dan eerst een ontwerpbesluit waar zienswijzen op kunnen worden ingebracht. Daarna nemen we een definitief besluit, daartegen kan in beroep worden gegaan. En in aanvulling daarop een voorlopige voorziening worden aangevraagd. 

Tegen die tijd geven wij in publicaties en op deze webpagina aan hoe dat werkt. Na het verlenen van de omgevingsvergunning wordt gestart met het bouwen van woningen. Tegen die tijd worden ook alle nutsvoorzieningen (elektra, telefonie, data, water en riolering) aangebracht. De snelheid waarmee woningen worden gebouwd hangt ook sterk af van de manier van bouwen. Hierin moeten nog keuzes worden gemaakt.