Vragen en antwoorden uitvraag

In de huurprijs is het aantal m2 verhuurbare vloeroppervlakte (eigen gebruik + ruimten medegebruik) en een voorschot van de vaste exploitatiekosten opgenomen. In de hiervoor genoemde vaste exploitatiekosten zijn de nutskosten, de onderhoudskosten van alle gebouwgebonden installaties en diverse gebouwgebonden heffingen inbegrepen.  Daarnaast is er een inschatting gemaakt van een gemiddeld aantal huwelijken per jaar en inkomsten die men daar uit zou kunnen halen. Deze inkomsten komen de huurder toe. Ook is er een inschatting gemaakt van het mogelijke bedrijfsresultaat bij uitbreiding van de activiteiten. Dit alles heeft geleid tot de opgenomen bandbreedte van het huurbedrag. Over deze bandbreedte hebben we ons extern laten adviseren.

Huurders zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonmaken van zowel hun eigen ruimtes als de gemeenschappelijke ruimtes. Zij dienen hierover onderling met andere huurders afspraken te maken en af te stemmen.

In de uitvraag is een bandbreedte opgenomen. Wij verwachten dat zich ondernemers melden met een voorstel binnen die bandbreedte. Het staat de ondernemers die een plan willen indienen uiteraard vrij om hun visie op de huurprijs te verwerken in het plan.

Voldoende huurinkomsten zijn voor de gemeente belangrijk om te voorkomen dat er een exploitatietekort ontstaat. Verschillen in voorgestelde huurprijzen wegen dan ook relatief zwaar mee in de beoordeling en kunnen zelfs betekenen dat naar een alternatieve invulling moet worden gezocht. Indien de verschillen in voorgestelde huurprijzen beperkt zijn, zullen verschillen in de voorgestelde (maatschappelijke) invulling meer betekenis krijgen.

In het ontwerp zijn de toiletgroepen gegroepeerd op de b.g.g. van de aanbouw. In totaal is er een 4-tal toiletten waarvan 1 MIVA toilet. Het huidige ontwerp geeft geen ruimte voor het plaatsen van meer toiletgroepen.

De gemeente zal alleen voor gemeentelijke kosten leges in rekening brengen bij het bruidspaar. Verhuur van de locatie en het aanbieden van aanvullende diensten en/of arrangementen is een zaak tussen ondernemer en bruidspaar.

Dat is een vorm waarover nadere afspraken gemaakt kunnen worden in het huurcontract, het is echter geen verplichting.

Hiervoor is geen verhouding vastgesteld. Wel dienen de ruimten tenminste 10 maal per jaar voor het publiek te worden opengesteld.

Er is op dit moment geen aparte opslag aanwezig op de 1e etage voor stoelen, tafels etc.. Het is mogelijk om een beperkte opslag te creëren in de gang naar de aanbouw (ca. 2,5 m2). Indien daaraan bij de geselecteerde ondernemer behoefte bestaat zal de gemeente deze laten maken.

De huurders moeten in gezamenlijk overleg hier goede afspraken over maken.

Gezocht wordt naar een ondernemer die zich bewust is van de culturele functie van het pand en die samen met de andere huurders en de omgeving wil zoeken naar verbindingen waardoor het totale aanbod in de binnenstad voor zowel inwoners als bezoekers versterkt wordt. Of de ondernemer een rol wil in de ontwikkeling van een publiek-private samenwerking op het vlak van cultuur is aan de ondernemer zelf. Voor de komende drie jaar is dit geen voorwaarde. Hoe dit eruit ziet na deze periode is nog in ontwikkeling. 

Wij gaan ervan uit, dat de huur per 1 januari in gaat. Als een ondernemer van mening is dat dit niet haalbaar is, dan dient deze aan te geven vanaf welk moment de huur voor hem wel in kan gaan. Wij betrekken dit dan bij de beoordeling van de door die ondernemer aangegeven huurprijs.

Het schriftelijke plan kan voor 21 november 2024 beperkt blijven tot hoofdlijnen. Eventuele concrete invulling kan daarna worden gegeven. De financiële voorstellen (eventueel in verschillende varianten) dienen wel hard te worden ingevuld.

Nee, er is nog geen mogelijkheid gegeven om data te kunnen plannen voor huwelijken in het Oude Stadhuis. Zodra bekend is hoe de 1e verdieping geëxploiteerd gaat worden, zal deze mogelijkheid weer geboden gaan worden. Er wordt bij aanvragen wel aangegeven dat men in januari 2025 nog eens navraag kan doen. 

Dit is niet in de uitvraag opgenomen als voorwaarde. Indien dit goed in te passen is in de exploitatie kan dit opgenomen worden in het in te dienen plan en visie, waardoor dit een pré kan opleveren. 

De ruimten worden casco-plus opgeleverd. De plafonds, wanden en vloeren worden afgewerkt opgeleverd. Daarnaast is al het binnen schilderwerk uitgevoerd en zijn de ruimten voorzien van basisverlichting. De exploitant is zelf verantwoordelijk voor de verdere inrichting (raambekleding en meubilair etc.). Indien raambekleding in overleg wordt aangeschaft, staan wij open voor het op voorhand maken van afspraken over het overnemen van die raambekleding bij het eindigen van de huurovereenkomst.

Deze staat nog niet op de website van de gemeente. De presentatie is wel openbaar en wordt op korte termijn op de gemeentelijke website (bij de uitvraag) geplaatst om een gelijk speelveld te bieden aan alle geïnteresseerde partijen.

De gemeente begrijpt de overwegingen en voor de gemeente is een huurperiode van minimaal 5 jaar bespreekbaar die automatisch eindigt door het verstrijken van de overeengekomen periode. Uiterlijk 3 maanden voor het aflopen van deze periode zijn tussen gemeente en huurder afspraken gemaakt over het al dan niet verlengen van het contract en voor welke periode. Bij het aangaan van een verlenging overweegt de gemeente:

  • of verlenging past binnen de uitwerking van de toekomstige publiek-private samenwerking;
  • de mate van verbinding van de huurder met andere partijen in en om het pand;
  • de mate waarin huurder bijdraagt aan de gewenste cultureel maatschappelijke ontwikkeling zoals bovenaan omschreven.

  • Als de wens is om alcohol te schenken dan is een alcoholwetvergunning (voorheen drank- en horecavergunning) nodig. Daarvoor moet voldaan worden aan het Besluit bouwwerken leefomgeving.
  • Als het een nevenactiviteit betreft en past binnen de bepalingen van artikel 5.2.9. van het horecabeleid gemeente Wijk bij Duurstede is er geen exploitatievergunningplicht. 

Er kan sprake zijn van het uitvoeren van een Bibob-toets.

Zie voor meer informatie ook onze webpagina Drank- en horecavergunning.

Hiervoor geldt een vergunningplicht. En dient het een ondergeschikte functie te zijn. Op voorhand is bekend dat een deel van de eventueel beschikbare ruimte voor een terras ook gebruikt wordt voor evenementen en de weekmarkt. Dit zal samen moeten gaan. 

Eind 2021 is de parkeerbehoefte van het museum Dorestad op basis van het te verwachten bezoekersaantal berekend. Deze bedraagt maximaal 12 parkeerplaatsen op zondagmiddag. Uit een parkeertelling bleek toen dat er op alle dagen nog ruim voldoende vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn op het nabijgelegen parkeerterrein Walplantsoen om in de extra parkeerbehoefte te voorzien. Dit beeld is nog hetzelfde, aangezien er in de tussentijd geen grote wijzigingen hebben plaatsgevonden qua functies of parkeernormen in het centrum.

Het bezoek dat te verwachten is voor bijvoorbeeld bruiloften of andere bijeenkomsten valt binnen de normen die er eerder al waren; het vloeroppervlak van de raadzaal bijvoorbeeld is na de restauratie niet groter geworden en daarmee is ook de capaciteit voor het aantal personen die daar tegelijk kunnen zitten gelijk gebleven aan de situatie vóór de restauratie. 

Als er geen parkeerplekken op eigen terrein gerealiseerd kunnen worden, zoals hier en veelal het geval in centra met de beperkte ruimte, dienen de parkeerplaatsen openbaar beschikbaar te zijn. Denk hierbij aan de publieke parkeerplekken zoals het Walplantsoen. Er is gebleken dat er voldoende parkerend verkeer op deze locatie kan worden opgevangen. Tot slot, onze parkeernormen zijn de parkeerplaatsen inclusief bezoekersaantallen. Bij parkeerberekeningen is hiermee dus rekening gehouden.

Belangrijke data

  • Versturen antwoorden/samenvatting + publicatie: 11-14 november 2024
  • Indienen schriftelijk plan en visie: 5 december 2024
  • Lezen en ‘beoordelen’ plannen en visie: 6 t/m 10 december 2024 (incl. plenair overleg)
  • Selectie van kandidaten: 11 december 2024
  • Gesprekken geselecteerde kandidaten: 16, 17 december 2024
  • Advies (collegevoorstel): 17 december 2024
  • Selectiebeslissing (college): 24 december 2024
  • Publicatie selectiebeslissing: 24 december 2024
  • Bezwaarperiode belanghebbenden: t/m 21 januari 2025
  • Start overeenkomst: 1 februari 2025 of zo spoedig mogelijk daarna.