Direct naar de hoofdinhoud van deze pagina

Onderzoek naar datalek gevonden archiefkopieën afgerond

08-01-2021

In september 2020 stonden 69 dozen met archiefkopieën in een oud papiercontainer in Wijk bij Duurstede. Inwoners konden daardoor mogelijk persoonsgegevens lezen. Dit wordt beschouwd als een datalek.

Hoe is het datalek ontstaan?

De gemeente en het RAZU hebben onderzoek laten doen naar het datalek. Uit onderzoek blijkt dat de archiefdozen bij het oud papier zijn gezet door een particulier. Hij deed onderzoek bij het RAZU. De betreffende onderzoeker was verantwoordelijk voor de kopieën en de verwerking ervan. Niet de gemeente of het RAZU. Omdat hij zijn onderzoek had beëindigd, heeft de onderzoeker alle kopieën bij het oud papier laten plaatsen. In plaats daarvan had de onderzoeker de kopieën naar het RAZU moeten brengen voor vernietiging.

De onderzoeksrapporten staan onderaan deze webpagina onder de oranje buttons.

Wat stond er in de documenten en waarvoor zijn deze gebruikt?

De kopieën uit de archieven zijn rechtmatig gemaakt. Ze zijn gebruikt voor historisch onderzoek naar woningen in Wijk bij Duurstede tot 1995. Daarvoor heeft de onderzoeker onder andere kopieën gemaakt van bouwvergunningen, kadastrale gegevens en notariële akten. In de kopieën zijn vooral namen, adressen, beroepen en enkele documentnummers van (verlopen) rijbewijzen en een paspoort gevonden.

Heeft u vragen over uw persoonsgegevens in de gevonden documenten?

Misschien vermoedt u dat uw gegevens bij de kopieën zaten en heeft u hier vragen over. Mail dan met de heer Johan Ponjée, functionaris gegevensbescherming van het RAZU via fg@razu.nl. Of stuur een email naar mevrouw Ria van der Eerden via info@razu.nl.

Welke maatregelen nemen gemeente en RAZU?

De gemeente en het RAZU zijn beiden juridisch niet verantwoordelijk voor het datalek. Wel nemen zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom heeft het RAZU een onverplichte vervolgmelding bij de Autoriteit Persoonsgegevens gedaan. Ook hebben de gemeente en het RAZU extern advies gevraagd hoe zij datalekken in de toekomst kunnen voorkomen. Deze adviezen staan in de onderzoeksrapporten en worden door beiden overgenomen. Op dit moment maken de gemeente en het RAZU daarvoor samen een plan.

DRINGENDE OPROEP: breng de dozen die nog missen naar het RAZU

Het RAZU zoekt nog 7 dozen. Heeft u ze of weet u waar ze zijn? Neem dan contact op met mevrouw Ria van der Eerden of de heer Wietse Bakker van het RAZU. Dat kan door te bellen met 088-530 0167 of te mailen via info@razu.nl. Deze dozen zijn nodig om het datalek te sluiten. Het RAZU vernietigt de archiefstukken na controle van de inhoud ervan.

Dit zijn de acties van de gemeente en het RAZU na de vondst van de dozen:

  • De gemeente stelde de gevonden dozen met kopieën zo snel mogelijk veilig.
  • Het RAZU onderzocht wat er precies in de kopieën stond.
  • Het RAZU deed in september een voorlopige melding van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
  • Daarna lieten het RAZU en de gemeente door twee externe deskundigen onderzoeken of er wel of geen datalek was. En welke gevolgen dit heeft.
  • Na de inhoud van de kopieën te hebben bekeken, vernietigt het RAZU ze. Zo voorkomen de gemeente en het RAZU, dat anderen toegang krijgen tot persoonsgegevens.