Voorgenomen verkoop gemeente Wijk bij Duurstede
Intentie tot verkoop strook grond bij Dr. Janssenflat
De gemeente Wijk bij Duurstede geeft hierbij kennis van haar voornemen om een koopovereenkomst te sluiten en een strook grond te verkopen aan de eigenaar van het direct aangrenzende perceel, ten behoeve van Sloop-/Nieuwbouw voor de Dr. Janssenflat te Wijk bij Duurstede. Het betreft deels een groenstrook en deels parkeerplaatsen ten behoeve van de bestaande flat.
Te verkopen perceel grond
Het perceel grond is gelegen grenzend aan de Dr. Janssenstraat. Het perceel is bekend gemeente Wijk bij Duurstede, sectie C nummer 8550, (gedeeltelijk) groot ongeveer 900m².
Op basis van recente jurisprudentie dient de gemeente bij verkoop van gemeentegrond een selectieprocedure te doorlopen om op die wijze serieuze gegadigden mee te laten dingen en zo gelijke kansen te creëren. Een selectieprocedure kan echter achterwege blijven indien bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs mag worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de aankoop van gemeentegrond. Op basis van onderstaande argumentatie is de gemeente van oordeel dat bij deze verkoop de initiatiefnemer en eigenaar van de herontwikkeling van de Dr. Janssenflat de enige serieuze gegadigde is.
Argumenten
De gemeente is van oordeel dat er op grond van objectieve, redelijke en toetsbare criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de koop, namelijk de eigenaar van eerder genoemd perceel aan de Dr. Janssenstraat.
De beoogde koper is eigenaar van de grond die direct grenst aan de door de gemeente te verkopen grond. Met de verkoop zal het perceel gemeentegrond worden samengevoegd met het perceel van deze aangrenzende eigenaar. Hierdoor wordt het mogelijk een integrale ontwikkeling te realiseren van een deel van het gebouw en tuinen. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zorgt deze integrale ontwikkeling bovendien voor een ruimtelijke kwaliteitsverbetering, omdat er geen versnippering van de ruimte optreedt. Bij verkoop aan een derde zal de 'snipper' gemeentegrond een eigen plaats in moeten nemen in de (openbare) ruimte. Dit zal leiden tot een ongewenste verrommeling.
Op de plaats van de huidige Dr. Janssenflat kunnen er door sloop-/ nieuwbouw in plaats van 48 woningen, ongeveer 100 sociale huurwoningen en 20 middenhuurwoningen gerealiseerd worden. Hiervoor is relatief weinig gemeentegrond nodig. De ontwikkeling van nieuwe sociale huurwoningen acht de gemeente vanuit maatschappelijk perspectief van groot belang. De gemeente Wijk bij Duurstede heeft een Woonvisie vastgesteld waarin o.a. het beleid staat van het bouwen van nieuwe sociale huurwoningen en de toewijzing aan speciale doelgroepen. De gemeente heeft prestatieafspraken gemaakt met corporaties op grond van de Woonvisie.
De verhuur of verkoop van grond voor het bouwen, toewijzen en beheren van sociale huurwoningen draagt bij aan de wettelijke taken van de gemeente en haar beleidsdoelstellingen met betrekking tot de ontwikkeling van sociale huurwoningen en de huisvesting van speciale doelgroepen.
De gemeente vindt het belangrijk dat de nieuwbouw van sociale huurwoningen door een toegelaten instelling wordt gerealiseerd. Op grond van de Woningwet hebben corporaties de taak om te voorzien in sociale huurwoningen en huisvesting van bijzondere doelgroepen. De uitvoering van de taken van een woningcorporatie zijn geborgd in de Woningwet wat niet geldt voor private partijen. Met een woningcorporatie heeft de gemeente prestatieafspraken vastgelegd waarin o.a. afspraken zijn gemaakt over de realisatie, toewijzing en exploitatie van nieuwe sociale huurwoningen.
De verkoop of verhuur van de grond voor de realisatie van sociale huurwoningen op de gemeentewerf draagt bij aan de verwezenlijking van gemaakte prestatieafspraken, de uitvoering van haar wettelijke taak en de behartiging van publieke belangen. Verder is hierbij van belang de borging door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw en het toezicht vanuit de Autoriteit Woningcorporaties, waardoor continuering van de sociale en maatschappelijke doelstelling is gewaarborgd.
Om deze bovenstaande redenen ziet de gemeente Woonin als enige partij om de gemeentelijke grond te kopen voor het realiseren, toewijzen en beheren van de nog te realiseren sociale huurwoningen.
Termijn reactie
Tegen het hiervoor bedoelde voornemen tot het aangaan van voormelde overeenkomst tot verkoop kunnen geen zienswijzen, bezwaren of beroep in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht worden ingediend of ingesteld.
Derden met een rechtens te honoreren belang die zich niet kunnen verenigen met deze voorgenomen gronduitgifte aan de gegadigde, dienen daartoe binnen 20 dagen na publicatie van dit bericht, derhalve uiterlijk op 28 maart 2025 een kort geding aanhangig te maken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland en de gemeente hiervan tegelijkertijd een afschrift te sturen. Er liggen geen stukken ter inzage. Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met de heer M. Heldoorn van de gemeente Wijk bij Duurstede. Met deze publicatie geeft de Gemeente uitvoering aan het arrest van de Hoge Raad d.d. 26 november 2021 (ECLI:NL:HR: 2021:1778).
Bij gebreke van het tijdig aanhangig maken van een kort geding binnen voornoemde termijn, vervalt het recht om in rechte op te komen tegen de voorgenomen uitgifte en/of daarop enige vordering tot schadevergoeding of welke andere aanspraak dan ook te baseren, althans heeft u uw rechten daarop verwerkt. De gemeente en de gegadigde zouden immers onredelijk worden benadeeld indien pas na deze termijn alsnog tegen het voornemen respectievelijk het aangaan van de overeenkomst zou (kunnen) worden opgekomen.