Direct naar de hoofdinhoud van deze pagina

Een verhuizing doorgeven

  • Gaat u verhuizen binnen de gemeente of komt u in onze gemeente wonen? Geef dan uw nieuwe adres aan ons door.
  • Zorg er voor dat de verhuizing uiterlijk 5 dagen na de verhuisdatum bij ons binnen is.
  • Geeft u de verhuizing te laat door? De gemeente kan u dan een boete geven.
  • De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en de pensioenfondsen.

Bekijk de uitleganimatie op YouTube

Wie mag de verhuizing doorgeven?

  • Iedereen die 16 jaar of ouder is.
  • Een ouder, voogd of verzorger voor hun kinderen onder de 18 jaar .
  • Echtgenoten of geregistreerde partners die samenwonen.
  • Ouders en meerderjarige kinderen die samenwonen.
  • De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld.
  • Een meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is.

Wat is belangrijk bij het doorgeven van een verhuizing?

  • Geef uw verhuizing digitaal aan ons door. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.
  • Heeft u geen DigiD? Geef dan uw verhuizing door aan de balie van het Huis van de Gemeente. Neem dan ook een geldig identiteitsbewijs mee. Maak hiervoor een afspraak via 034-595 595.

Let op:

  • Gaat u samenwonen bij uw partner die al op het adres woont? U heeft toestemming nodig van uw partner.
  • Gaat u weer bij uw ouders wonen? U heeft toestemming nodig van een van uw ouders.
  • Gaat u bij iemand anders inwonen? U heeft toestemming nodig van de hoofdbewoner.
  • Druk het toestemmingsformulier (PDF) af en laat het invullen door de hoofdbewoner. Let op: Het toestemmingsformulier is niet voldoende. U moet daarnaast ook altijd een aangifte van verhuizing doen. Voeg het toestemmingsformulier en een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner toe aan uw aangifte.
  • Bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap? U doet dan beiden zelf de verhuizing door. (Let op: een samenlevingscontract is niet voldoende om voor uw partner de verhuizing door te geven).

Verhuist u naar het buitenland?

  • U meldt uw verhuizing naar het buitenland maximaal 5 dagen van tevoren bij de gemeente.
  • Gaat u binnen een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar het buitenland? U moet dit doorgeven aan de gemeente. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente.
  • Verblijft u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet.

Kijk voor meer informatie op de pagina: Vertrek naar het buitenland (emigreren).

Komt u vanuit het buitenland in onze gemeente wonen?

  • Als u in Nederland komt wonen, moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven bij een gemeente.
  • U maakt eerst een afspraak via 0343-595595.
  • U schrijft zich persoonlijk in aan de balie van het Huis van de Gemeente. Komt u met uw gezin hier wonen? Dan moeten alle gezinsleden bij de inschrijving aanwezig zijn.
  • De medewerker geeft aan u door welke documenten u nodig precies nodig heeft voor de inschrijving.

Kijk voor meer informatie op de pagina: (her)vestiging vanuit het buitenland.

Formulieren & documenten