Direct naar de hoofdinhoud van deze pagina

Uittreksel of afschrift burgerlijke stand aanvragen

Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen vast in hun burgerlijke stand.

  • Stel u wilt bijvoorbeeld uw geboorte schriftelijk bewijzen. U heeft hiervan dan een afschrift of uittreksel nodig. Dit vraagt u aan bij de gemeente waar u geboren bent.
  • Of u heeft een uittreksel nodig van uw huwelijk. U vraagt dit dan aan bij de gemeente waar u trouwde.
  • Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand vraagt u daarom altijd aan in de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Hoe vraagt u een afschrift of uittreksel aan?

  • U vraagt een afschrift of uittreksel digitaal aan.
  • U heeft hiervoor uw DigiD nodig.
  • Het uittreksel ontvangt u met de post.

Wat kost het?

Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand kost € 13,40.

(art. 4.2.2 tarieventabel)

Heeft u geen DigiD?

  • Dan vraagt u het uittreksel persoonlijk aan bij de balie van het Huis van de Gemeente?
  • Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 0343-595 595.
  • U neemt uw geldige identiteitsbewijs mee.
  • U betaalt het uittreksel direct bij de aanvraag.
  • U krijgt het uittreksel direct mee.

Wat is het verschil tussen een afschrift en een uittreksel?

  • Op een afschrift vindt u alle informatie die ook in een akte staat.
  • Op een uittreksel staat een gedeelte van de informatie die u op een akte vindt.

Van welke akten kunt u een afschrift of uittreksel opvragen?

  • geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van partnerschapsregistratie
  • akte van beëindiging partnerschap

Wanneer kunt u een afschrift of uittreksel voor iemand anders aanvragen? 

  • Als u dé echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner bent.
  • Als u een erfgenaam bent.
  • Als u het kind of de ouder bent.
  • Als u dé vertegenwoordiger bent.
  • Als u schriftelijk toestemming heeft gekregen van de persoon voor wie u de akte aanvraagt.

Wat heeft u nodig als u een afschrift of uittreksel voor iemand anders wilt aanvragen?

  • U vraagt dit persoonlijk aan bij de gemeente.
  • U neemt een schriftelijke toestemming mee van de persoon voor wie u de akte aanvraagt.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van die persoon.
  • Uw eigen identiteitsbewijs.