Vertrek naar het buitenland (emigreren)

U meldt uw verhuizing naar het buitenland maximaal 5 dagen van tevoren bij de gemeente. U moet een melding doen als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente.

Verblijft u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet.

De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de basisregistratie personen (BRP), zoals de Belastingdienst en de pensioenfondsen.

Hoe geef ik het vertrek door? 

Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, dan kunt u de melding schriftelijk of digitaal doen. Dit kan gedaan worden door:

  • uzelf, als u 16 jaar of ouder bent;
  • de ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen;
  • samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar;
  • samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar.

Blijven er mensen op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de mensen die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de gemeente. Dit geldt ook voor minderjarigen. Aangifte van vertrek door een gemachtigde is niet mogelijk.

Welke gegevens zijn nodig voor de aangifte?

  • Het welk land waar u naar toe vertrekt;
  • Het eerste adres is (met plaatsnaam) waar u naar toe verhuist;
  • De datum waarop u verhuist;
  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.

Waar vraag ik een bewijs van uitschrijving aan?

Dit bewijs vraagt u aan bij een RNI-gemeente. Deze gemeenten zijn: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland en Zwolle.

•   Meer informatie over emigreren en wat u daarvoor moet regelen vindt u op onze website.

•   Meer informatie over het in- en uitschrijven uit de Basisregistratie personen leest u op onze website.