Vertrek naar het buitenland (emigreren)

U geeft u vertrek maximaal 5 dagen van tevoren door bij de gemeente.

Gaat u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar het buitenland?

  • U moet dit melden bij de gemeente.
  • Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn.
  • Houdt u uw huis aan in Nederland? Ook dan moet u uw verhuizing melden bij de gemeente.

Verblijft u minder dan 8 maanden in het buitenland?

Dan mag u de verhuizing melden, maar het hoeft niet.

De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die gebruik maken van de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en de pensioenfondsen.

Verhuist iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland?

Geeft het vertrek naar het buitenland dan digitaal aan ons door. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

Heeft u geen DigiD? Of geeft u uw vertrek liever persoonlijk aan ons door?

  • Geef u vertrek dan door aan de balie van het Huis van de Gemeente.
  • U maakt hiervoor een afspraak via onze website.
Inloggen met DigiD Online vertrek naar buitenland doorgeven

Blijft een familielid (zoals uw partner of kinderen) op uw huidige adres in Nederland wonen?

  • Iedereen die verhuist naar het buitenland geeft het vertrek persoonlijk door aan de balie van het Huis van de Gemeente. Maak hiervoor een afspraak via onze website.
  • Ook kinderen onder de 18 jaar moeten persoonlijk het vertrek door geven aan de balie van het Huis van de Gemeente.
  • Aangifte van vertrek door een gemachtigde is niet mogelijk.
Agenda Een afspraak maken

Wie mag het vertrek doorgeven?

  • Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent.
  • De ouder, voogd of verzorger voor kinderen onder de 18 jaar.
  • Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar.
  • Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar.

Welke gegevens heeft u nodig voor het doorgeven van uw vertrekt?

  • Het land waar u naar toe vertrekt.
  • Het eerste adres (met plaatsnaam) waar u naar toe verhuist.
  • De datum waarop u verhuist.
  • Een geldig identiteitsbewijs.

Waar vraagt u een bewijs van uitschrijving aan?

U vraagt dit aan bij de gemeente op het moment dat u zich uitschrijft.

Bent u al uitgeschreven?

Dan vraagt u dit aan bij een Nederlandse gemeenten die een de Register Niet-Ingezetten (RNI) loket hebben.

Contact gemeente Contact opnemen met een RNI-loket

Heeft u nog geen DigiD?

Dit kan u in het buitenland een hoop moeite besparen. U weet zo zeker dat u straks uw zaken met de Nederlands overheid, zorg, onderwijs of pensioenfonds direct online kunt regelen via DigiD.

Bent u al verhuist naar het buitenland?

U kunt alleen nog een DigiD aanvragen via een balie voor DigiD.

Informatie Meer info leest u op de DigiD-website