Geheimhouding persoonsgegevens

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven.

Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven?

  • Vraag de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens.
  • Doet u dit digitaal dan heeft u hiervoor uw DigiD nodig.
  • U hoeft geen specifieke reden op te geven om geheimhouding aan te vragen.

Wilt u de geheimhouding weer laten stoppen?

Gebruik hetzelfde digitale formulier om de geheimhouding te stoppen.

Inloggen met DigiD Verzoek geheimhouding persoonsgegevens

U kunt geheimhouding aanvragen voor:

  • uw eigen persoonsgegevens.
  • de persoonsgegevens van uw kinderen tot 16 jaar.

Jongeren vanaf 16 jaar moeten zelf een aanvraag tot geheimhouding indienen.

Wanneer moet de gemeente uw persoonsgegevens toch doorgeven?

In sommige gevallen moet de gemeente uw persoonsgegevens toch doorgeven. Ook als u geheimhouding heeft. Dit gebeurt als organisaties uw gegevens nodig hebben voor het uitvoeren van een taak. Bijvoorbeeld voor het innen van belasting (de belastingdienst) of het betalen van uw pensioen. 

U hoeft in uw nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen.

  • Doe uw verzoek dan bij de balie van het Huis van de Gemeente.
  • Maak hiervoor een afspraak via 0343-595 595.
  • Vergeet niet om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen.