Veelgestelde vragen asielopvang (groepssamenstelling, locaties en wonen)

We hebben de opdracht gekregen om 152 mensen op te vangen. 13 mensen van deze groep zijn alleengaande minderjarige vreemdelingen (AMV’ers).

Het is de bedoeling dat we de opvanglocaties verspreiden over onze 3 kernen. De AMV’ers zien wij voor ons in Cothen. Maar daar is nog geen concrete locatie voor.

Wij denken aan een periode van 10 jaar. Als de woningen na 10 jaar vrijkomen, komen ze beschikbaar voor lokale woningzoekenden.

Vanuit de rijksoverheid krijgt elke gemeente een taakstelling om te zorgen dat statushouders passende woonruimte krijgen. Dit gaat in (bijna) alle gevallen om sociale huurwoningen. De huisvestingsverordening van de gemeente bepaalt op welke wijze de beschikbare woningen worden verdeeld en wie hierin voorrang krijgt. De provincie bewaakt (namens het Rijk) of de gemeente voldoet aan de opgelegde taakstelling. Na de gespreksavonden in maart jl., waar bezorgde ouders aan de gemeente vroegen wat zij voor hun kinderen bouwen, heeft de gemeente bij de provincie en het COA de handen op elkaar gekregen voor de combinatie van opvang voor asielzoekers en nieuwe huizen voor eigen inwoners op deze twee locaties. Het is een doorbraak om op deze locaties buiten de rode contouren te mogen bouwen. 

Onderzoek wijst uit dat dit erg meevalt, zeker als de locatie van tijdelijke aard is. Als de gewenning in een dorp of stad er eenmaal is, is de invloed vaak nihil. 

Mocht het in uw geval wel echt zo zijn, dan zijn er mogelijkheden. Het proces van aanvraag loopt via het reguliere planschadeproces van de gemeente. Als hieruit blijkt dat er aanspraak gedaan kan worden, wordt dit uiteindelijke vergoed (meestal door COA, maar dit is wel afhankelijk van afspraken tussen COA en de gemeente).

Door asielzoekers in een vroeg stadium op te vangen, kunnen we eerder beginnen met hun integratie en inburgering. Ook organisatie zoals Vluchtelingenwerk kunnen in dit vroege stadium al ondersteuning bieden.

De toewijzing van asielzoekers wordt bepaald door het COA. In de uitgangspunten die de gemeente heeft geformuleerd, staat dat wij graag gezinnen willen opvangen. Het betekent niet dat we die ook krijgen. Het is bekend dat de meeste asielzoekers alleenreizende mannen zijn. Wat de samenstelling van de groep asielzoekers zal zijn, hangt ook af van de situatie van dat moment, met name hoeveel conflicten er in de wereld zijn en waar. 

Dit zijn combinaties van huisvesting voor asielzoekers, jongeren en andere woningzoekenden in de woonvormen. De gemeente heeft de voorkeur voor dergelijke mengvormen en de plannen die nu voorliggen zijn daar ook op gebaseerd. Er is inmiddels goede ervaring opgebouwd met deze vorm van gemengd wonen op de locaties Het Kleine Ros, waar statushouders, spoedzoekers en starters door elkaar wonen.

Een woonvorm waar meerdere jongeren onder 1 dak wonen onder begeleiding van het COA en met een gezinsvoogd van het NIDOS, de organisatie die voogdij en begeleiding van alleenstaande minderjarige vluchtelingen op zich neemt.

Gemeenten kunnen onderling afspreken dat één gemeente een opvanglocatie biedt waar ook asielzoekers uit andere gemeenten worden opgevangen, totdat ze kunnen doorstromen naar één van de samenwerkende gemeenten. 

Er moet in ieder geval een mogelijkheid zijn voor gemengde woonvormen. Zo krijgt het wijkje de uitstraling van een “normale” woonwijk en dat bevordert de integratie.