Vragen en antwoorden werkzaamheden A12

Rijkswaterstaat voert in 2025 en 2026 groot onderhoud uit aan de A12 tussen knooppunt Lunetten bij Utrecht en Veenendaal in beide richtingen. Dit onderhoud is noodzakelijk omdat het asfalt het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Door nu onderhoud uit te voeren, voorkomen we onverwachte wegafsluitingen in de toekomst, die vaak tot nog langere files leiden.

De projectinformatie is te vinden op de website van Rijkswaterstaat(Verwijst naar een externe website).

Rijkswaterstaat voert in 2025 en 2026 groot onderhoud uit aan de A12 tussen knooppunt Lunetten bij Utrecht en Veenendaal in beide richtingen. Dit onderhoud is noodzakelijk omdat het asfalt het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Door nu onderhoud uit te voeren, voorkomen we onverwachte wegafsluitingen in de toekomst, die vaak tot nog langere files leiden.

In 2025 wordt de A12 twee keer 9 aaneengesloten dagen en nachten afgesloten van knooppunt Maanderbroek tot knooppunt Lunetten bij Utrecht (richting Utrecht). Dit zal forse hinder veroorzaken. De extra reistijd tijdens de werkzaamheden kan oplopen tot ruim een uur. Voor de richting van Utrecht naar Veenendaal wordt momenteel nog gewerkt aan de definitieve planning van de werkzaamheden.

Rijkswaterstaat adviseert om tijdens de werkzaamheden niet de weg op te gaan als dit niet nodig is en thuis te werken als dat kan. Moet u toch reizen, kijk dan naar alternatieve reisopties zoals de trein of de fiets. Moet u toch de weg op, reis dan buiten de spits. Volg de officiële omleidingsroute en niet de navigatie. Zo houden we de regio bereikbaar.

Dit is nog niet bekend. Een aangepaste planning heeft gevolgen voor de werkzaamheden van regionale wegbeheerders en andere projecten van Rijkswaterstaat. Dit maakt de planningsafstemming een complexe puzzel, waarbij de komende tijd zorgvuldig onderzoek moet worden gedaan naar welke opties passen binnen de beschikbare ruimte en capaciteit.

De A12 tussen knooppunt Lunetten bij Utrecht en Veenendaal heeft onderhoud nodig, omdat het asfalt het einde van de levensduur heeft bereikt. Door nú onderhoud uit te voeren, voorkomen we onverwachte wegafsluitingen in de toekomst. Ongepland onderhoud leidt vaak tot nog langere files.

  • 18 viaducten worden voorzien van nieuw asfalt.
  • In totaal wordt ca. 950.000m2 asfalt vervangen. Dit is net zoveel als ca. 88 voetbalvelden.
  • Ook alle op- en afritten op het traject worden voorzien van nieuw asfalt.
  • In totaal wordt ca. 100.000 ton asfalt neergelegd, dat staat gelijk aan honderd miljoen kilo asfalt.
  • Vrijwel al het vrijkomende asfalt kan worden hergebruikt in nieuw te produceren asfalt. Dit wordt vooral in onderlagen buiten de A12 ingezet.
  • Tijdens de werkzaamheden zijn per shift ca. 200 mensen aan het werk. Tijdens de negendaagse werkt de aannemer met 5 shifts per dag.
  • Er wordt 310 km aan definitieve witte belijning aangebracht.
  • 14km vangrails wordt aangepakt (onderhoud en vervanging).
  • Ca. 400 verkeers/detectielussen worden vervangen. Dit is een draad in het wegdek die voertuigen detecteert.
  • In totaal wordt ca. 280 meter aan voegovergangen vervangen.

  • Vrijdag 9 mei 20.00 uur tot maandag 19 mei 05.00 uur: knooppunt Maanderbroek - knooppunt Lunetten --> Veenendaal richting Utrecht.
  • Vrijdag 22 augustus 20.00 uur tot maandag 1 september 05.00 uur: knooppunt Maanderbroek - knooppunt Lunetten --> Veenendaal richting Utrecht.
  • Voor de richting van Utrecht naar Veenendaal wordt momenteel nog gewerkt aan de definitieve planning van de werkzaamheden.

Weggebruikers moeten rekening houden met forse hinder en grootschalige omleidingen. De verwachting is dat de extra reistijd tijdens de werkzaamheden op kan lopen tot ruim een uur.

We adviseren om niet de weg op te gaan als dit niet nodig is en thuis te werken als dat kan. Moet u toch reizen, kijk dan naar alternatieve reisopties zoals de trein of de fiets. Moet u toch de weg op, reis dan buiten de spits. Volg de officiële omleidingsroute en niet de navigatie. Zo houden we de regio bereikbaar.

Rijkswaterstaat kiest ervoor om de A12 richting Utrecht 9 dagen achter elkaar af te sluiten om zo efficiënt en effectief onderhoud uit te voeren. Door de weg volledig af te sluiten, kunnen we in één keer veel werk verzetten, zoals het vervangen van 30 kilometer asfalt en ander onderhoud zoals het reinigen van kolken, groenonderhoud en het verbeteren van vangrails. Deze aanpak zorgt ervoor dat de totale duur van de hinder voor de omgeving aanzienlijk vermindert. 

Wanneer we alle werkzaamheden alleen in weekenden uitvoeren, zou de A12 tien weekenden dicht moeten. Dit is een te grote belasting voor de regio. Daarnaast is het afsluiten van het hele traject veiliger voor de wegwerker en kunnen we rijbaanbreed asfalteren bij een volledige afsluiting. Dit komt de kwaliteit van het asfalt ten goede omdat er dan geen lasnaad tussen de rijstroken komt.

We verwachten grote hinder tijdens de werkzaamheden op de omleidingsroute en op de wegen in de gemeenten langs het traject. Rijkswaterstaat adviseert daarom om tijdens de werkzaamheden niet de weg op te gaan als dit niet nodig is en thuis te werken als dat kan. Moet u toch reizen, kijk dan naar alternatieve reisopties zoals de trein of de fiets. Moet u toch de weg op, reis dan buiten de spits. Volg de officiële omleidingsroute en niet de navigatie. Zo houden we de regio bereikbaar.

Dit heeft meerdere redenen. Door het gehele traject af te sluiten, kunnen we het verkeer goed omleiden vanaf knooppunt Maanderbroek. Wanneer we alleen afsluiten op het stuk waar op dat moment daadwerkelijk gewerkt wordt, weten we uit ervaring dat weggebruikers (ongeacht de aangegeven omleidingsroutes) toch doorrijden tot aan de afsluiting. Hierdoor kan het onderliggend wegennet vast komen te staan. We voorkomen dus sluipverkeer door het hele traject af te sluiten.

Daarnaast is het afsluiten van het hele traject veiliger voor de wegwerker en kunnen we rijbaanbreed asfalteren bij een volledige afsluiting. Dit komt de kwaliteit van het asfalt ten goede omdat er dan geen lasnaad tussen de rijstroken komt.

Dat heeft meerdere redenen. Door het gehele traject af te sluiten, kunnen we het verkeer goed omleiden vanaf de knooppunten Lunetten en Maanderbroek. Wanneer we alleen afsluiten op het stuk waar op dat moment daadwerkelijk gewerkt wordt, weten we uit ervaring dat weggebruikers (ongeacht de aangegeven omleidingsroutes) toch doorrijden tot aan de afsluiting. Hierdoor kan het onderliggend wegennet vast komen te staan. We voorkomen dus sluipverkeer door het hele traject af te sluiten. Daarnaast is het afsluiten van het hele traject veiliger voor de wegwerker.

Utrecht richting Veenendaal (per 24 uur)

  • Werkdag: 45.447 voertuigen
  • Weekenddag: 35.068 voertuigen

Veenendaal richting Utrecht (per 24 uur)

  • Werkdag: 48.232 voertuigen
  • Weekenddag: 38.247 voertuigen

De werkzaamheden worden uitgevoerd door Poort van Bunnik (BAM) in opdracht van Rijkswaterstaat.

Het asfalt ligt er vanaf de verbreding van de A12 van 2009-2012. In 2018 heeft er een verjonging plaatsgevonden.

Meer dan tien jaar. (De rechterrijstrook ca. 9 jaar, overige rijstroken ca. 13 jaar)

De projectinformatie is te vinden op de website van Rijkswaterstaat(Verwijst naar een externe website).

r wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met evenementen en overige werkzaamheden in de regio en werkzaamheden van Prorail. Samen met stakeholders uit de regio wordt gekeken wanneer welke werkzaamheden het beste plaats kunnen vinden.

Het plannen van wegwerkzaamheden is een complexe puzzel. Rijkswaterstaat heeft in het hele land veel onderhoudsprojecten. Niet overal kan tegelijk aan de weg worden gewerkt, omdat omleidingsroutes dan niet beschikbaar zijn. Daarnaast houden we ook zoveel mogelijk rekening met werkzaamheden op gemeentelijke wegen en werkzaamheden van ProRail. Ook proberen we rekening te houden met evenementen die plaatsvinden.

Ja, er zijn grootschalige omleidingen via de A30, A1 en A27 en we verwachten forse hinder tijdens de werkzaamheden.

In 2025 wordt de A12 twee keer negen dagen volledig afgesloten voor verkeer van Veenendaal richting Utrecht over een lengte van 30km van knooppunt Maanderbroek tot knooppunt Lunetten. De verwachting is dat de extra reistijd tijdens de werkzaamheden op kan lopen tot ruim een uur.

We adviseren om niet de weg op te gaan als dit niet nodig is en thuis te werken als dat kan. Moet u toch reizen, kijk dan naar alternatieve reisopties zoals de trein of de fiets. Moet u toch de weg op, reis dan buiten de spits. Volg de officiële omleidingsroute en niet de navigatie. Zo houden we de regio bereikbaar.

Bij onderhoudswerkzaamheden is veiligheid voor zowel weggebruikers als wegwerkers topprioriteit. Het volledig afsluiten van de weg zorgt ervoor dat het werk veilig en efficiënt kan worden uitgevoerd, zonder verkeer dat door een gedeeltelijk afgesloten werkvak rijdt. Dit voorkomt onveilige situaties en zorgt ervoor dat het werk sneller kan worden afgerond. En dat zorgt er weer voor dat de hinder voor de weggebruikers uiteindelijk ook wordt beperkt.

Daarnaast kunnen we rijbaanbreed asfalteren bij een volledige afsluiting. Dit komt de kwaliteit van het asfalt ten goede omdat er dan geen lasnaad tussen de rijstroken komt.

Het alternatief van gedeeltelijk afsluiten in beide richtingen, lijkt op het eerste gezicht minder ingrijpend, maar heeft meerdere nadelen:

  • Werkzaamheden duren ruim 2,5 keer zo lang.
  • De werkzaamheden vinden plaats in een minder veilige situatie.

Verkeer wordt grootschalig omgeleid via de A30, A1 en A27.

Nood-en hulpdiensten met PRIO 1 (licht en geluid aan) hebben tijdens de werkzaamheden toegang tot het werkvak en mogen met gepaste snelheid erdoor.

Nee, openbaar vervoer heeft geen doorgang tot het werkvak en moet de officiële omleidingsroute volgen.

Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer op de omleidingsroute continue in de gaten gehouden. Om de doorstroming op de omleidingsroute te bevorderen is het tijdens de werkzaamheden niet mogelijk om vanaf de N301 bij Barneveld de A1 op te gaan richting Amersfoort.

Op de gemeentelijke en provinciale wegen ten noorden en ten zuiden van de A12 worden er tijdens de werkzaamheden verkeersmaatregelen getroffen om de leefbaarheid, veiligheid en doorstroming te verbeteren. Zo worden bijvoorbeeld bepaalde wegen afgesloten om sluipverkeer te voorkomen en op andere wegen wordt bewust oponthoud gecreëerd om sluipverkeer te ontmoedigen. Daarnaast worden op het onderliggende wegennet 4 motorverkeersregelaars ingezet om de verkeerssituatie in de gaten te houden. Deze motorverkeersregelaars staan in directe verbinding met de verkeersmanager.

En kunnen tussentijds extra maatregelen genomen worden?

Tijdens de werkzaamheden komt dagelijks een doorstromingsteam bijeen om de stand van zaken op de weg in de gaten te houden. Dit team bestaat uit Rijkswaterstaat, wegbeheerders (gemeenten), Veiligheidsregio, BAM (aannemer) en hulpdiensten. Dit team bespreekt de verkeerssituatie rondom de afsluiting van de A12. Aan de hand van stand van zaken kijken we gezamenlijk of en welke aanvullende maatregelen nodig zijn om de veiligheid en doorstroming te verbeteren.

Gezien de forse hinder die we verwachten willen we zoveel mogelijk mensen informeren over de hinder en de alternatieven. Dit doen we door:

  • Communicatie, zoals persberichten, radiospotjes, online bannering en berichtgeving via navigatieapps.
  • Samenwerking met gemeenten en provincies langs het werktraject en omleidingsroute om zoveel mogelijk inwoners te bereiken.
  • Werkgevers in de regio worden benaderd.
  • Ziekenhuizen worden vooraf meegenomen in de communicatie.
  • Campagnes via verkeersverwachtingen.nl en VanAnaarBeter.
  • Inzet SlimReizen challenge app; sparen voor beloningen.
  • Er worden alternatieven aangeboden, zoals probeerfietsen (e-bikes) en NS Flex Altijd Voordeel-abonnementen voor de trein.
  • Duitse ANWB is geïnformeerd over de werkzaamheden.
  • Er is overleg met de belangenvereniging van vakantieparken langs de afsluiting.
  • Er zijn diverse communicatiemiddelen in meerdere talen ontwikkeld zoals, Z-cards, posters en omleidingskaartjes. Deze worden aangeboden aan gemeenten, provincies, ziekenhuizen, vakantieparken en ondernemers om via hun eigen kanalen de werkzaamheden onder de aandacht te brengen.

Ondanks deze inzet verwachten we grote hinder tijdens de werkzaamheden. We adviseren daarom niet de weg op te gaan als dit niet nodig is en thuis te werken als dat kan. Moet u toch reizen, kijk dan naar alternatieve reisopties zoals de trein of de fiets. Moet u toch de weg op, reis dan buiten de spits. Volg de officiële omleidingsroute en niet de navigatie. Zo houden we de regio bereikbaar.

Door in plaats van de auto te pakken te kiezen voor slimme reisalternatieven op de website Verkeersverwachtingen(Verwijst naar een externe website) kunt u punten verdienen. Als u zich aanmeldt voor de Slim Reizen Challenge Lunetten-Veenendaal worden al uw ritten en thuiswerkdagen geregistreerd en spaart u voor leuke beloningen.

Maar als deelnemer aan de Slim Reizen Challenge kunt u ook:

  • Een paar weken gratis een e-bike proberen met de E-bike-probeeractie.
  • Meedoen aan de Fiets-APK-Actie, waarbij uw fiets gratis wordt nagekeken.
  • Op thuiswerkdagen een gratis kop koffie of thee halen bij u in de buurt.
  • Een gratis ‘NS-flex altijd voordeel’-abonnement aanvragen.

Kijk voor meer informatie en voor welke alternatieven u in aanmerking komt op de website Verkeersverwachtingen(Verwijst naar een externe website).

Via de website Verkeersverwachtingen(Verwijst naar een externe website) download je eerst de gratis beloningsapp Dumoco+. Met de Dumoco+ app houdt u eenvoudig uw ritten en reisgedrag bij en zo spaart u ondertussen punten. De punten spaart u door voor een slim reisalternatief te kiezen of thuis te werken. Heeft u punten gespaard? Dan kunt u deze inwisselen voor leuke beloningen, kortingen of doneren aan goede doelen. Meedoen is eenvoudig en helemaal gratis! De Dumoco+ app is te downloaden via de Google play store of de Apple app store. Na registratie ontvangt u een welkomstmail met een paar simpele stappen om u aan te melden voor de Slim Reizen Challenge A12 Lunetten-Veenendaal.

De fiets is het ideale vervoermiddel tijdens de wegafsluitingen op de A12 Lunetten-Veenendaal. U rijdt overal fluitend langs en komt gemakkelijk op uw werk.

Fiets-APK-actie

Staat uw fiets stof te vangen in de schuur? Kies dan voor een gratis fiets-APK. Uw fiets wordt weer tiptop afgesteld. Plan een afspraak met de mobiele fietsenmaker via de Dumoco+ app. Kijk op de reserveringspagina wanneer hij in uw gemeente is. Vergeet niet uw fiets mee te nemen. (Vol = Vol, dus reserveer snel).

E-bike-probeeractie

Woont u wat verder van uw werk en wilt u weten of u die afstand gemakkelijk kunt fietsen? Probeer dan een paar weken gratis een krachtige e-bike van Swapfiets. Geen afstand is te ver met zo’n fijne elektrische fiets. Kijk op de reserveringspagina wanneer u in uw gemeente een e-bike kunt reserveren. (Op=Op, dus reserveer snel).

Bekijk de voorwaarden van de E-bike-probeeractie of Fiets-APK op in de Dumoco+ app. Of kijk voor meer informatie en voor welke alternatieven u in aanmerking komt op  de website Verkeersverwachtingen(Verwijst naar een externe website).

Slim reizen is goed voor u én voor de wereld om u heen. Deelname aan de Slim Reizen Challenge levert u veel op:

  • U ontvangt punten die u kunt inwisselen voor leuke beloningen, kortingen of donaties.
  • U voorkomt vertraging en vaststaan in files.
  • U bespaart op uw reiskosten.
  • U voorkomt verkeersstress.
  • U ontvangt updates over de werkzaamheden.
  • U draagt bij aan een lagere CO₂-footprint.

Op de website Verkeersverwachtingen(Verwijst naar een externe website) kunt u alles vinden over slimme reisalternatieven en thuiswerken.

De Slim Reizen Challenge is speciaal opgezet voor reizigers die regelmatig reizen over de A12 tussen knooppunt Lunetten en Veenendaal.

Liever niet achter aansluiten op de A12 Lunetten-Veenendaal? Reist u regelmatig over dit traject voor woon-werkverkeer, dan komt u mogelijk in aanmerking voor een gratis NS Flex Altijd Voordeel-abonnement. De eerste 700 aanmelders ontvangen een kortingscode waarmee een NS Flex Altijd Voordeel-abonnement (2e klas) de eerste zes maanden gratis is, in plaats van €28,50 per maand. Met dit abonnement reist u altijd met korting: u krijgt 20% korting in de spits en 40% korting in de daluren. Vraag het abonnement aan vóór 1 september 2025. Kijk voor meer informatie en of u in aanmerking komt voor een NS-flex altijd voordeelabonnement op de website Verkeersverwachtingen(Verwijst naar een externe website).

We adviseren om niet de weg op te gaan als dit niet nodig is en thuis te werken als dat kan. Moet u toch reizen, kijk dan naar alternatieve reisopties zoals de trein of de fiets. Moet u toch de weg op, reis dan buiten de spits. Zo houden we de regio bereikbaar. Volg de officiële omleidingsroute en niet de navigatie.

Rijkswaterstaat gaat de juiste info richting de systemen pushen ten tijde van de werkzaamheden om dit te voorkomen. Daarnaast adviseren wij u om niet de weg op te gaan als dit niet nodig is en thuis te werken als dat kan. Moet u toch reizen, kijk dan naar alternatieve reisopties zoals de trein of de fiets. Moet u toch de weg op, reis dan buiten de spits. Zo houden we de regio bereikbaar. Volg de officiële omleidingsroute en niet de navigatie.

Plan uw reis goed van tevoren, door bijvoorbeeld te kijken op van AnaarBeter en volg de aangegeven omleidingsroute. Niets is zo vervelend als uw vakantie beginnen of eindigen met een flinke file.

Bedrijven die menen recht te hebben op compensatie voor geleden inkomstenderving, kunnen op de website van Rijkswaterstaat(Verwijst naar een externe website) terecht voor meer informatie. De belangrijkste voorwaarden voor nadeelcompensatie zijn:

  • U heeft schade door een rechtmatig genomen besluit of handeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat of Rijkswaterstaat.
  • Uw schade stijgt uit boven de drempel voor het normaal maatschappelijk  (ondernemers)risico.
  • U wordt, in vergelijking met anderen, onevenredig zwaar getroffen door het rechtmatig genomen besluit of handeling.
  • U had deze schade niet kunnen voorzien of voorkomen.