Briefadres aanvragen

Heeft u geen woonadres in Nederland?

Het is dan mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u bijvoorbeeld:  

  • in een verpleeghuis woont.
  • in een gevangenis verblijft.
  • op een schip (bijvoorbeeld schippers) woont.

Wat is een briefadres?

  • Een briefadres is het adres waar uw post binnenkomt.
  • U woont niet op dit adres.
  • U telt dus ook niet mee als bewoner op het briefadres.
  • De briefadresgever geeft uw post aan u door.

Een briefadresgever is bijvoorbeeld:

  • een bekende
  • een bedrijf
  • een instelling

Waar vraagt een briefadres aan?

U vraagt het briefadres aan bij de gemeente waar u het briefadres wilt hebben.

Wilt u een briefadres aanvragen in onze gemeente?

Maak een afspraak via 0343-595 595

Wat zijn de voorwaarden voor een briefadres?

  • U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. De gemeente onderzoekt dit.
  • Het is veiliger voor u als u uw post op een briefadres ontvangt. De burgemeester beoordeelt dit.
  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • Is het briefadres op een adres van een bedrijf of een instelling? Dit kan alleen als de gemeente dit adres heeft aangewezen als briefadresgever.
  • U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag.
Lees meer in de Regeling briefadres 2020 (pdf, 86 KB)

Wat neem u mee?

  • Een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de hoofdbewoner/eigenaar.
  • Een geldige identiteitsbewijs.

Heeft u wel een woonadres, maar wilt u uw post ontvangen op een briefadres voor de veiligheid?

U kunt de gemeente vragen om u in te schrijven op een briefadres.