Inschrijven vanuit buitenland

Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen?

U moet u zich binnen 5 werkdagen na aankomst in Nederland inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.

  • U schrijft zich persoonlijk in aan de balie van het Huis van de Gemeente. Maak hiervoor eerst een afspraak via 0343-595 595.
  • Komt u met uw gezin hier wonen? Alle gezinsleden moeten bij de inschrijving aanwezig zijn.
  • De medewerker geeft aan u door welke documenten u nodig precies nodig heeft om u in te kunnen schrijven.

Let op: schrijft u zich niet (op tijd) in? De gemeente kan u dan een boete opleggen.

Om u (voor het eerst) in te schrijven, heeft de gemeente van u nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs, waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland.
  • Heeft u een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie? U heeft een Bewijs van rechtmatig verblijf nodig. Deze vraagt u aan bij de IND.
  • Komt u vanuit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba hier wonen? U heeft een bewijs van uitschrijving (PIVA) van Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba nodig. Het bewijs van uitschrijving ontvangt u als u zich daar gaat uitschrijven.
  • Ook kunnen wij vragen om de volgende akten:
    •  een huwelijks- of een echtscheidingsakte
    •  een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden)
    •  geboorteakten van de kinderen

Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land?

Neem dat dan ook mee.