Afvalstoffenheffing

Hieronder vindt u de antwoorden op de vragen over de kosten en de tarieven van diftar.

De gemeente wil de kosten eerlijker verdelen en ervoor zorgen dat iedereen het afval nog beter gaat scheiden. De gemeente heeft er daarom voor gekozen de afvalstoffenheffing te verdelen in een vast deel en een variabel deel.

Ieder huishouden betaalt een vast bedrag van € 234,-. Het aanbieden van restafval zit daar niet bij.

U betaalt per keer dat u de restafvalkliko aan de weg zet of gebruik maakt van de ondergrondse container

  • De restafvalkliko van 240 liter kost € 8,-  per keer dat deze geleegd wordt.
  • De restafvalkliko van 140 liter kost € 5,50 per keer dat deze geleegd wordt.
  • De afvalzak in een ondergrondse container kost € 1,50 per keer.
  • De afvalzak wegbrengen naar de milieustraat kost € 2,50 per keer.

De kliko van 240 liter is de standaard restafvalkliko voor huishoudens in gemeente Wijk bij Duurstede. De restafvalkliko van 140 liter is uitsluitend beschikbaar voor woonsituaties waar een 240 liter restafvalkliko niet mogelijk is.

Rekenvoorbeeld:

Heeft u een restafval-kliko van 240 liter? En zet u deze in 2022 vijf keer aan de straat?

  • Dan betaalt u in 2022 € 274,- (5 x € 8 plus de vaste lasten van € 234,-).
  • Zet u de restafvalkliko zes keer aan de straat? U betaalt dan € 282,- (6 x € 8 plus € 234,-).

Heeft u de kleinere restafvalkliko van 140 liter? Dan betaalt u in 2022:

  • € 261,50,- (5 x € 5,50 plus de vaste lasten van € 234,-) als u de restafvalkliko vier maal aan de straat.
  • Zet u de restafval-kliko zes keer aan de straat? U betaalt dan € 267 (6 x €5,50 plus € 234,-).

Maakt u gemiddeld één keer per twee weken gebruik van een ondergrondse container? Dan betaalt u in 2022:

  • € 273,- (26 x € 1,50 plus de vaste lasten van € 234,-).

Wilt u uw eigen berekening maken?

Op de website Lokale Lastenmeter is het mogelijk om zelf uw kosten uit te rekenen.

De gemeente probeert het ophalen van afval voor de inwoners betaalbaar te houden en het milieu te sparen. Helaas zijn veel kosten in de afgelopen jaren gestegen.

  • Dat komt doordat het Rijk de heffing voor het verbranden van restafval verhoogt.
  • Ook moest de gemeente een nieuw contract afsluiten voor het verbranden van restafval en het composteren van GFT. Dit contract wordt duurder dan het oude contract.
  • Daar komt nog eens bij dat het recyclen voor sommige grondstoffen duurder wordt.

Al deze ontwikkelingen hebben we zelf niet in de hand. Wat we wél in de hand hebben is het goed scheiden van (waardevolle) grondstoffen en het verminderen van (duur) restafval. Daarbij hebben we uw hulp nodig. Want als we doorgaan met wat we nu doen en veel restafval laten verbranden, dan stijgen de kosten nog meer. Diftar zorgt voor meer afvalscheiding. En zo ook voor meer grip op de afvalkosten.

Met diftar bestaat de afvalstoffenheffing uit:

  • een vast deel
  • en een variabel deel. Dit deel is het bedrag dat u per keer betaalt voor het aanbieden van restafval.
Tarieven afvalstoffenheffing 2022

De gemeente wil de kosten voor afval zo laag mogelijk houden voor inwoners. Voor het 'betalen per kilo' is een flinke investering in apparatuur noodzakelijk. Die investering betaalt u als inwoner. Ook is de landelijke ervaring dat het resultaat van afval scheiden ongeveer hetzelfde is. Daarom hebben wij gekozen voor betalen per storting/aanbieding.

Nee, u krijgt geen korting. Het vaste deel van de afvalstoffenheffing is voor alle huishoudens gelijk. Het variabele deel van de afvalstoffenheffing heeft u zelf in de hand. Hoe minder restafval u aanbiedt, hoe minder u betaalt.

Recyclen is veel goedkoper dan afval vernietigen in een verbrandingsoven

Het is dus geldverspilling om waardevolle grondstoffen samen met het restafval te verbranden. Het is namelijk erg duur om afval naar een verbrandingsoven te brengen. Grondstoffen die apart zijn gehouden worden opnieuw gebruikt, en dat levert juist geld op. Denk bijvoorbeeld aan:

  • papier, textiel
  • glas
  • metaal
  • en bepaalde kunststoffen.

We krijgen als gemeente veel vragen over het omwisselen van kliko's voor restafval. Het standaard formaat kliko voor restafval is de grote kliko van 240 liter. De restafval-kliko van 140 liter is uitsluitend beschikbaar voor woonsituaties waar een 240 liter restafval-kliko niet mogelijk blijkt te zijn.

De 240 liter kilo voor restafval is relatief goedkoper (prijs per liter). We willen iedereen de kans geven om de relatief goedkopere 240 liter restafval-kliko te gebruiken. Daarom kunt u eenmalig zonder kosten uw 140 liter restafval-kliko omwisselen voor een 240 liter restafval-kliko. Deze actie geldt tot en met oktober 2021. 

Bel hiervoor met de containerservicelijn via: 0800 - 333 66 99 (gratis). Of mail naar servicedesk@inovim.eu.

Gooit iemand anders afval in uw restafval-kliko wanneer deze aan straat staat?

  • Dit heeft geen invloed op het door u te betalen bedrag. De inzamelwagen weegt het restafval namelijk niet. 
  • U betaalt per keer dat u de restafval-kliko aan de straat zet en niet per kilo

U mag zelf de kliko afsluiten

  • Via verschillende websites zijn kliko sloten verkrijgbaar.
  • Zorg ervoor dat u een type kiest waarbij er geen gaten in de kliko geboord hoeven te worden.
  • Vergeet dan niet de kliko te openen op de inzameldag, anders leegt de inzamelwagen uw kliko niet.

Maakt u als ondernemer gebruik van het gemeentelijke inzamelsysteem? 

Bij de invoering van diftar gelden voor u dezelfde regels als voor inwoners. 

Tarieven reinigingsheffingen 2022