Trouwen en geregistreerd partnerschap
- Wat zijn de kosten
- De trouwlocaties
- De trouwambtenaren
- Hoe u een melding voorgenomen huwelijk doorgeeft ziet u in deze video(Verwijst naar een externe website)
Gaat u binnenkort trouwen?
Of gaat u binnenkort een geregistreerd partnerschap aan?
Dan wilt u natuurlijk alles weten over wat u moet regelen. Bijvoorbeeld het regelen van een locatie. Onze gemeente heeft een aantal mooie trouwlocaties.
Op deze pagina vindt u informatie over allerlei zaken die met trouwen* te maken hebben. Heeft u na het lezen van onderstaande informatie nog meer vragen? Maak een afspraak met team Dienstverlening.
* Als we het over trouwen hebben, dan bedoelen we ook geregistreerd partnerschap.
Huwelijk | Geregistreerd partnerschap |
---|---|
Wordt in alle landen erkend. | Wordt niet in alle landen erkend. |
U geeft elkaar het "ja-woord". Daarna ondertekent u de akte. | U ondertekent de akte. U hoeft geen "ja-woord" te geven. |
Wordt altijd via de rechter ontbonden. |
Kan buiten de rechter om worden ontbonden. Dit kan alleen als u het beiden eens bent en er geen minderjarige kinderen zijn. |
Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten?
U moet dit eerst melden bij de gemeente waar u wilt gaan trouwen. Vroeger ging u dan eerst in ondertrouw. Nu vult u een meldingsformulier in.
Heeft u gekozen voor een trouwlocatie in onze gemeente?
- Bel dan met team Dienstverlening 0343 - 595 595(Verwijst naar een telefoonnummer). Doe dit niet eerder dan 1 jaar voor de trouwdatum.
- Tijdens dit gesprek leggen wij de datum en de trouwlocatie voor u vast.
Staat de datum vast?
- Vul dan het digitale meldingsformulier(Verwijst naar een externe website) in. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.
- Het meldingsformulier moet op zijn laatst 2 weken voor uw trouwdatum binnen zijn.
Woont u beiden niet in Nederland, maar is in ieder geval één van u Nederlander?
U moet de melding dan doen bij de gemeente Den Haag.
Een uitgebreide ceremonie
De trouwambtenaar (buitengewoon ambtenaar van burgerlijke stand) doet de ceremonie.
- Heeft u een voorkeur voor een trouwambtenaar? Geef dit dan door op het meldingsformulier.
- Heeft u geen voorkeur? Dan kiezen wij de trouwambtenaar.
- De trouwambtenaar maakt een paar weken voor de ceremonie een afspraak met u. Tijdens dit persoonlijke gesprek wil zij/hij u graag leren kennen.
Een kosteloze ceremonie
- Deze ceremonie vindt plaats op dinsdag en donderdag om 9.00 uur. Bel met team dienstverlening via 0343-595 595(Verwijst naar een telefoonnummer) om een afspraak te maken.
- Een van u beiden moet in de gemeente Wijk bij Duurstede wonen.
- U betaalt als u iets extra’s wilt, zoals een trouwboekje.
- De ceremonie vindt plaats in een spreekkamer in het Huis van de Gemeente.
- Alleen het bruidspaar en de getuigen mogen bij de ceremonie zijn (dus maximaal 6 personen).
- De ceremonie duurt ongeveer 5 minuten. Er is geen ruimte voor muziek of toespraken.
- Een ambtenaar van de burgerlijke stand van team dienstverlening doet de ceremonie.
- Elke maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 20.00 uur. De laatste mogelijkheid voor een ceremonie is 19.00 uur.
- Wilt u later dan 20.00 uur trouwen? Dien dan een schriftelijk verzoek in. Wordt uw verzoek goedgekeurd? Er geldt dan een toeslag van 75% bovenop de standaard kosten.
- Let op: Het is niet mogelijk om te trouwen op een zondag en officiële feestdagen.
- De kosteloze ceremonie kan alleen op dinsdag en donderdag om 9.00 uur.
Tijdens de ceremonie heeft u getuigen nodig
- U kunt kiezen voor minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. Iedereen vanaf 18 jaar mag getuigen.
- De namen van de getuigen geeft u door op het meldingsformulier.
- Ook stuurt u een kopie van hun paspoort of identiteitskaart mee.
Heeft u geen getuigen?
- De gemeente kan voor getuigen zorgen.
- U betaalt hier € 22,35 per getuige voor.
Als u een geregistreerd partnerschap heeft, kunt u dit omzetten in een huwelijk.
Kijk op pagina "Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk" hoe u dit kunt doen en wat u nodig heeft.
Woont u in de gemeente Wijk bij Duurstede?
U doet uw verzoek digitaal(Verwijst naar een externe website)via onze website.
Woont u in een andere gemeente?
Neem dan contact op met de gemeente waar u woont.
De gemeente verandert uw naamgebruik in de Basisregistratie Personen (BRP), maar niet uw achternaam
- De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken deze naam als zij post naar u sturen.
- Wat gebeurt er met de achternaam waarmee u bent geboren? Deze achternaam blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs).
- Kijk voor meer informatie op onze pagina "andere achternaam gebruiken (naamgebruik)". Op deze pagina leest u ook uit welke 4 mogelijkheden u kunt kiezen.